سپتامبر 172010
 

” ما ایرانیا بی فرهنگیم” – ” اونا فرهنگشون بالاست که به اینجاها رسیدن” – ” ما فقط اسممون مسلمونه” – ” ایرانیا همشون دروغگو و پدر سوختن” – ” ایرانی جماعت، دزده ” و …

هرگاه این گونه جملات را از زبان ما ایرانی‌ها می‌شنوم  این سوال در ذهنم ایجاد می‌شود که ” آیا ما واقعا بی فرهنگتر از خارجی‌ها هستیم؟؟ ” و بعد از کمی فکر کردن و مرورِ این گزاره‌ها:

” یادته چند سال پیش برق مناطق زیادی از آمریکا رفت و به خاطر از کار افتادن سیستم‌های امنیتی مثل دوربین‌های مدار بسته، آمار جرم و جنایت تو اون چند روز سر به فلک گذاشت! جوری که تو یه سری مناطق کسی جرات نداشت پاشو از خونش بذاره بیرون! به هزاران طلا فروشی دسبرد زده شد و خیلیا کشته شدن!!!!!! “– ( در گوشی یکی بهم میگه بم رو یادت رفته؟؟)

” یادته دوستت چقدر از ادب و شعور این آلمانی‌های بلوند واست میگفت و یه روز که توی ایستگاه مترو پاش رفته بود رو پای سگی و حسابی از صاحب سگ فحش خورده بود کلا نظرش عوض شد و میگفت: حسام این آلمانی‌ها تا وقتی کاری بهشون نداشته باشی آدمن اما خدا نکنه تلنگری از تو بهشون بخوره! از سگ بیشتر پارس میکنن! “ – ( درِ گوشی یکی بهم میگه یادت رفته فحشایی که ملت تو متروی تهران به هم میدن واسه یه هل دادنِ کوچولو!!)

” این یکی دیگه نیازی به یاد آوردن نداره! هر روز و هر ساعت دیده میشه! مشتی وحشیِ مغول صفتِ بی همه چیز که از شهرها و کشورهای متمدنشون فرار کردند و اومدن پخش شدن تو سرتاسرِ دنیا و مثلِ آب خوردن جنایت میکنن! تو عراق و افغانستان و پاکستان و …! دقیقا مثل یه گاوِ مست وحشی میمونند که دست و پاشون رو توی طویله محکم بسته باشی و وقتی آزادشون کنی و بذاریش به حال خودش میزنه همه جا رو درب و داغون میکنه” – (درِ گوشی یکی بهم میگه که الحق و الانصاف که وحشی و بی فرهنگن )

به این نتیجه می‌رسم؛ و مطمئن هستم؛ که اگر این خارجی‌های متمدن را بیاورند ایران و چند صباحی در ایران و با شرایط ایران سکونت دهند آنوقت معلوم خواهد شد که “دزد” و “بی فرهنگ” و “دروغگو” چه کسی است. شاهد مثالش هم دوستی فرنگیست که چند صباحیست در ایران سکونت دارد و فقط برای نمونه رانندگی‌اش شده مثلِ گاوچرانی!

————————————————————————————————————————————————

پینوشت ۱ : هر گاه خواستید میزان فرهنگ و اخلاق فرنگی‌ها را محک بزنید بگردید و ببینید کجا قانون و قوه‌ی قهریه دست از سرشان برداشته!

پینوشت ۲ : دست و پای گاو وحشی را طناب و ریسمان می‌بندد و دست پای بعضی‌ها را قانون و مجازات. راستی کسی می‌داند چطور می‌توان یک گاو را مست کرد؟؟؟

پینوشت ۳ : به نظرم چه دین خوبیست اسلام! هم توصیه‌های اخلاقی و بکن و نکن‌های فردی و اخلاق محور دارد و هم مجازات در ازای بکن و نکن‌های اجنماعی! زنگیِ مستی که سفارش و توصیه به خرجش نمی‌رود باید طناب پیچش کرد! ۲-۱ به نفع اسلام آن هم از نوع سیاسی اش!

پینوشت ۴ : برای اینکه بدانید همه‌ی کسانی که از دیار متمدن به جنگ با دیار عقب افتاده گسیل شده‌اند، انسان‌های بی فرهنگی نیستند و یا حداقل بارقه‌هایی از انسانیت در آن‌ها وجود دارد دیدن این عکس‌ها ضرر ندارد. این هم یکی از آنها :

تکنوشت ۱ : گمشده‌ای داشتیم که با خواندن ۲۰۲ مرتبه آیه‌ی ۷۰ سوره‌ی حج پیدا شد. آن هم خیلی سریع! از توصیه‌های جناب بهجت است دیگر.

[suffusion-the-author]

[suffusion-the-author display='description']

  ۵۶ Responses to “ما ایرانی ها هرچه باشیم؛خودمان هستیم!”

  1.  

    این واقعا مشکل من حل شده ، از شما سپاسگزارم!

  2.  

    شما مطمئنا می تواند شور و شوق خود را در کار شما در heldin.ir ارسال را مشاهده کنید . جهان امیدوار است نویسندگان و حتی بیشتر پرشور مانند شما که می ترسند به گفتن نیست که چگونه آنها باور دارند که . همیشه قلب شما را دنبال کنید. با احترام!

  3.  

    سلام، واقعا جالب توجه است، به لطف heldin.ir

  4.  

    اولین بازدیدم بود.بسیار عالی و مفید.سربلند باشید

  5.  

    اینا رو ول کن. خودت چطوری؟

  6.  

    ما ایرانی ها آن ناایرانی ها…

    به نظرم هر جامعه ای فرهنگ های خاص خودش را دارد. این فرهنگهای خاص در جوامع شرقی بیشتره چون تمدنشون کهن تره اما این پست ربطی به تحلیل جامعه شناختی نداره ما هم جامعه شناس نیستیم بنابراین کلا از هرآنچه در مورد ایرانی و فرهنگ منحصر به فردش گفته بشه در مجموع استقبال می کنیم. عکس ها هم به شدت زیبا بود.

  7.  

    ما ایرانی ها هر چه هستیم؛ اول از همه باید یاد بگیریم که خودمان را “دوست” داشته باشیم.

  8.  

    تصویر مرقد مطهر خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله در داخل خانه حضرت – خانه ای که برای هیچ یک از زائران باز نگشته و ۹۹% مسلمین این تصویر را ندیده اند .

    http://salehat.ir/index.php?option=com_joomgallery&func=viewcategory&catid=4

  9.  

    راست راستی پیدا شد ؟! [o:

    گفتین چی خوندین !؟!!

  10.  

    با سلام خدمت تمام دوستان عزیز

    باری دیگر پیام اخلاق و انسانیت، ندای صلح و برادری و برابری از جانب رئیس جمهور محبوب مان آقای دکتر احمدی نژاد در قلب بلاد کفر طنین انداز شد. عده ای که مثل همیشه در برابر ندای حق ثقل سامعه داشتند، تلخی حقیقت را تاب نیاوردند و با ترک جلسه، حقارت و خواری خود را برای باری دیگر به نمایش گذاشتند.

    به تمام دوستان و هموطنان عزیزم بالاخص حامیان مخلص دکتر احمدی نژاد این موفقیت بزرگ را تبریک می گویم.

  11.  

    سلام. من تو نظر قبلی چیزی نگفتم که! شما جوری گفتید منظور که رفتم پشت سرمم نگاه نکردم! اما حالا باید بگم در وصف اوضاع نیک خود همین را می شود گفت که: ماهیان ندیده غیر از آب/ پرس پرسان که آب کجاست! عده ای که آب دهانشان با شنیدن اسم غرب راه می افتد تا از داخل آب نیفتند بیرون نمی فهمند قدر نعمت. نمی گم مطلوب کاملیم ولی نسبت به آنها بهتریم. خیلی ها ظاهر غرب را می بینند که همه چیز سرجایش هست و مرتب است و منظم و هر چیز دیگر که می گویند. چارلی چاپلین فیلمی دارد که در آن برای کار به کارخانه ای می رود و به جهت خواست کارفرما تبدیل می شود به یک ماشین بی احساس که فقط دستش به کار است! دنیای غرب همچین حالتی دارد. تهی بودن و بی اخلاقی بیداد می کند.

  12.  

    در امور فنی و مهندسی، تقلید و پیروی که چیزی بدی نیست. (لاقل چیز غیر عرفی نیست) همین سیستم مذهبی-روحانی حاکم بر ایران رو ببین.. هر اظهار نظری دینی بخوای بکنی باید حوزه علمیه “وریفای” کنه به قول شما. چون میگن این بحث فنی است و ما در این مقوله فنی، در جایگاه رفرنس و مرجعیت قرار داریم. در همین سیستم بروجردی به اوین فرستاده میشه و فتاوای صانعی، نادر و نامعتبر! (به علل و عوامل و انگیزه هاش کاری ندارم. به واقعیتش کار دارم).
    به نظرم برعکس خودباوری بیش از میزان مورد نیاز داره از در و دیوار تزریق میشه به این مردم. تا حدی که چند روز پیش خبری خوندم (اون هم از خبرگزاری فارس.. نه یه سایت خارجی که واسه طنز نوشته باشه) یه نفر در فلان استان موتوری تولد کرده که بیشتر ازونی که مصرف کنه میتونه انرژی تولید کنه.. ینی تمام کشفیات نیوتن کشک!!! :-)
    این جامعه، یکی دو سیر عقل لازم داره… همین.

  13.  

    اگه فرهنگ رو “پایبندی به قانون” تعریف کنیم، اونا با فرهنگ ترند. چون ما هنوز به قوانین خودمون هم پایبند نیستیم. تا بعد برسیم به اونجا که ببینیم قانون کی بهتره.
    و متعجبم از کسی که میگه بدترین تمدن، تمدنیه که بر اساس قانون شکل بگیره و جالب تر اینکه تو هم باش موافقی. در حالی که تمدن اسلامی-عربی هم بر اساس قانون شکل گرفت. تمدن تعریف خودش رو داره، توی ذهن میشه هر جوری تصورش کرد اما وقتی میاد روی زمین باید با قواعد خاص خودش تعریفش کرد. مثل اینکه کسی بگه بهترین ماشین ماشینیه که نه سوخت مصرف کنه نه تعمیر لازم داشته باشه.. بله، در رویاهای پاندورایی شما شاید این بهترین ماشین باشه، اما روی کره زمین، همچین چیزی تعریف شده نیست. پنت هاوس لوکس و ظریف و لطیف، باید (و باید) روی یک ساختار زبر و بی ظرافت و خشن به اسم “بتن” سوار بشه، وگرنه باد می برتش. زلزله و سیل، پیشکش.
    و اما اگه فرهنگ رو به شیوه عرفا تعریف کنیم و بگیم: “متجلی کردن زیبایی های ماورایی در تمام شئونات عالم ماده” باز اونها از ما جلوترند، چون اگر حتی فرض کنیم در اخلاقیات در یک سطح باشیم، لاقل اونها سر و وضع شهر و خانه و دانشگاه و محل کار و صنعت و خلاقیت شون رو به سمت زیبایی بیشتر سوق دادند تا ما. و این البته تماماً مربوط به مختصات مرزی ما نیست و یه چیزهایی به شرقی بودن ما بر می گرده.. همونطور که یک هنرمند روس پس از سال ها زندگی در شوروری وقتی به اروپا رفت گفت من هر دو فضا رو تجربه کردم و به این نتیجه رسیدم ما شرقی ها در بسیاری از امور زیبایی شناختی حالت “بی تفاوت” رو داریم. مگر در مواضع و مقاطعی خاص.. مثلاً می تونیم تاج محل بسازیم اما خیابون هامون رو گند و کثافت گرفته باشه. در حالی که اروپایی ها برای راه پله آپارتمان هاشون هم طراحی هنری انجام میدن.
    چیزی که ما امروز نیاز داریم این نیست که با ذوق کودکانه به این نتیجه شگفت برسیم که آره اون ها خیلی هم بهتر از ما نیستند! .. خوب که چی؟ خروجی این هیجان زدگی ملی گرایانه چیه؟ چیزی که یک کشور عقب افتاده لازم داره، تواضعه.. فروتنی در برابر کسانی که بهتر از خودش هستند، در هر زمینه ای که میخواد باشه. ژاپن فروتنی کرد که به اینجا رسید. ولی خوب تواضع تو کت ما ایرانی های بلندپرواز نمیره و همینه که ما رو عقب نگه داشته. وقتی که الکساندر به پشت دروازه های پرسپولیس رسید، ایرانی ها مشغول عیش و نوش بودند و با خودشون می گفتند: کدوم خری ممکنه جرئت حمله کردن به سرزمین پارس رو به خودش بده؟!

    آقای بهجت هم خوب آیه ای واسه خودش پیدا کرده:”.. ان الله یعلم ما فی السماء..” سماء، نه سماوات. سقفش اومده پایین تر. معلومه که بیشتر به درد امورات و حاجات دنیوی میخوره :-)

    •  

      سلام
      در مورد آن آیه لازم است سری به تفسیر بزنید! اگر سما گفته چندین دلیل دارد که یکیش اینه که شعور ما نمیرسه که آسمانهای دیگری هم هست! خداوند در حدی حرف زده که مطمئن باشه ماها قبول مبکنیم! البته این صحبت با توجه به آیه های پس و پیش است وگرنه اکثرا سماوات به کار رفته!
      در مورد اینکه ما تواضع نکرده ایم هم باید بگویم که تواضع ما جلوی آنها به جایی رسیده که گدایی شان را میکنیم! این سخنان شما هنگامی صحیح است که این همه غرب زده و مجیز گوی غرب در مملکت ما وجود نداشته باشد! گویا شما در دانشگاه نیستید و یا نبوده اید! اکثر اساتید مجترم نوکر بی جیره و مواجب غرب و گدای آنها هستند! در علوم انسانی که هیچ! در همین علوم تجربی و مهندسی که من در آن حضور دارم سر سپردگی بیداد میکند! از این بیشتر میخواهید؟؟؟؟؟ اصلا به دانشجو مجال فکر کردن نمیدهند! هر غلطی که میکنی میگویند برو با اون کار خارجی تاییدش (وریفای) کن وردار بیار! حالا هرچیم که برهان و دلیل بیاری که کار من درست است باز قبول نمیکنند!
      سخن شما درست است اما نه برای جامعه ما! جامعه ما نیاز به خود باوری دارد نه تحقیر و نوکری و دریوزگی فکری! در ضمن کسی تمدن غرب را زیر سوال نبرد! اما میگوییم که مطلوب ما چیز دیگریست! همین

  14.  

    خدا رو شکر می کنم که ایرانی هستم و توی این کشور زندگی میکنم
    حتی اگه موقع رانندگی باید پارچه قرمز بیارم از ماشین بیرون
    حتی اگه تورم بشه سه رقمی
    حتی اگه زورگیری توش زیاد شده
    حتی اگه بی هدفی بزرگترین درد شده
    حتی اگه خیلی ها با دیدن بعضی چیزا از دین زده شدن
    حتی اگه بی دینی کلاس داره و دینداری بی کلاسی محسوب میشه
    حتی اگه …
    بیخیال
    همین که از خونه میرم بیرون همه به زبون من صحبت می کنن برام کافیه حتی اگه حرف همو نفهمیم
    همین که میدونم اگه کسی مزاحمم بشه یکی میاد میخوابونه تو گوشش یا شاکی میشه برام کافیه
    همین که یه ذره محبت تو عمق چشای ایرونیا هنوز باقی مونده خوبه
    کاش دیوار حاشا بلند نبود
    کاش منطق کمرنگ نشده بود
    کاش زودتر ازین ها فرهنگ سازی صحیح میشد
    کاش فقط آدم نباشیم
    سعی کنیم انسان باشیم
    چقدر از هر دری گفتم
    باز دل پر درد داشت فوران می کرد زبانش رو بریدم
    راستی جغد همیشه واسه من تداعی کننده ی عموجغدشاخداره واسه همین خیلی دوستش دارم

  15.  

    دیروز سر کلا یکی از بچه ها هر حرفی که میزد
    پس وندش همین بود:
    ما که فرهنگش رو نداریم!
    دلم میخواست خفش کنم…
    احساس میکنند با برائت جستن از کشور و هم وطناشون
    و تعریف و توصیف آرزوهاشون که اون ور مرزهاست خیلی موجه و باکلاسند!

    هوووم!ربط خاصی نداشت.

    الان حوصله ی نظر گذاشتن در ان باب را نداریم….

    راستی این شکلک های زیبای!!!!!!!!!!! کامنت دونی شما کجاست؟

  16.  

    اون ور واقعا کثافت بازاره. به ضرب و زور قانونه که مراعات حق همدیگه رو میکنند وگرنه کافیه پا روی دمشون بذاری ولو به اشتباه، پاچه تو میگیرن بدجوری. من از معدود دوستانم که مقیم کشورهای اروپائی هستن خیلی چیزا دستم اومده که تا قبل از آگاهی از این جزئیات، فکر میکردم اروپا چه مدینه ی فاضله ایه. دوستانی که واقعا میخواهند بفهمند تو کشورهای غربی اخلاق کیلویی چنده، کافیه رمان ناتوردشت رو بخونن خیلی خوب وضع نکبت بار اخلاق رو از زبون هلدن به قلم کشیده

  17.  

    البته “انسانیت” موضوعی هست که در همه جا وجود داره و خیلی ارتباطی به شرق و غرب عالم نداره. حتا به دین. که اساسا برای چنین موضوعی خیلی نیازی به ضرورت وجود دین وجود نداشت.

    در مورد فرهنگ هم این که تمامی فرهنگ ها دارای محاسن و معایبی هستن. نه اونها خیلی وحشی ند نه ما خیلی علیه السلام. و بالعکس. البته می شه این موضوع رو بررسی کرد که کام یک بهتر است و کدام یک بدتر.

    موضوع دیگه این که کشورهای اروپایی به ظاهر متمدن، لزوما انسان های با “فرهنگ”ی نیستند بلکه انسان های “قانون”مداری ند. در حقیقت رقتار به ظاهر درست غربی ها از سر قانون است. و ترس از جرائم آن. مثلا مقایسه کنید ایران و آمریکا رو. در آمرکا ۱۴ میلیون سیسیتم و زیر سیسیتم قانونی وجود داره و در ایران دو میلیون. حالا با این تفاوت ایرانی ها این وطرند شاهکار است.

    نکته آخر این که بدترین کشورها و تمدن ها تمدنی است که بر اساس “قانون” بخواهد شکل بگیرد. جای حرف زیادی داره این جمله. که دیگه حال تایپیدن ندارم.

    راستی وضع پای داداش ما چطوریاس؟
    مساله روان روی معده که حل شد انشالا؟ :))

  18.  

    سلام
    ۱٫ پیشینه فرهنگی و تمدن ماها از اونا خیلی بیشتره.
    ۲٫ولی نمی دونم که چرا ما وضع فرهنگی مان باب میلمان نی.
    ۳٫در همه جا خوب و بد پیدا میشه
    ول من اون کشیش صهیونیستی امریکائی رو …

  19.  

    سلام
    عکس ها رو دیدم
    خیلی از اینها واقعا مجبورن که در جنگ شرکت کنن . فقط سربازهستن و همین

  20.  

    سلام از شما خواهش میکنم این کامنت دونیتون را درست کنید.بیخودی هم نندازید سر چیزای دیگه.
    اون اولش بود دومش هم کلا انسان موجودیست که باید زود بالا سرش باشه.ایرانکی و خارجکی نداره
    یا علی

    •  

      سلام
      من به هیچ عنوان دست به کامنت دونیم نمیزنم! یعنی اصلا نمیدونم مشکل چی هست که درستش کنم! شما میدونید؟ راه حل را میدونید؟ خوب بگید میرم درست میکنم! وقتی نمیدانم چه دردی دارد و درمانش چیست چه کار کنم!
      در مورد زور هم بگویم که حرفتان برای انسان بی اخلاق صادق است و در کل برای جامعه بی اخلاق و شاید چون جامعۀ اخلاقی کامل نداریم بتوان گفت سخن شما تا حدودی درست باشد!

  21.  

    باید حسابی فکر کنم!
    ذهنم به فعالیت افتاد!

  22.  

    سلام دوست عزیز
    اگر کمی به تاریخ خود اروپایی ها نگاهی بیاندازیم،آشکارا خواهیم دید که زمانی فرهنگ از ما به آنها منتقل شد
    این را میتوان در اظهارات اروپائیان نیز پیداکرد که در زمانی حتی طهارت هم نمیدانستند که ازما فراگرفتندوحتی در جنگهای صلیبی هم درمقابل تکنولوژی وابزارهای مسلمانان چگونه شگفت زده شده بودندو…….
    با”فاصله میان کاخ نشینی و کوخ نشینی در تهران” به روزم

  23.  

    ۱- فصل قانان کتاب نفحات نفت جناب امیر خانی رو به این پست لینک می کنیم.
    ۲- پی نوشت ۳ رو بسیار پسندیدم.
    ۳- پی نوشت ۴ خیلی برام باور پذیر نبود. من یه دوست عراقی دارم این هارو بهش نشون دادم قیافه اش دیدنی بود.
    همین.
    موفق باشید.

  24.  

    با این موافقم شدید اما با پایینی مخالفم شدید(http://www.x-shobhe.com/main.php?sid=548)

  25.  

    احساس خوبی نسبت به عکس های پی نوشت ۴ ندارم !
    شاید به خاطر تصورات و پیش فرض هایم ، نمی توانم ارتباط برقرار کنم و اعتماد کنم !

    •  

      سلام
      من هم گفته ام بارقه هایی از انسانیت! وگرنه کسی که در جنگ به عنوان سرباز در جبهۀ ظلم و تجاوز شرکت میکند و در قالب آن جبهه این همه ظلم و تجاوز صورت میگیرد حتما از انسانیت به دور است! گرچه تناه اینجا جبهۀ ظلم و تجاوز وجود دارد و از جبهۀ دیگر خبری نیست!

  26.  

    برای تک نوشت ۱ خیلی ممنونم !
    چه دین خوبی ست اسلام ! به این دلیل و هزاران دلیل دیگر .
    در مورد پی نوشت ۲ اطلاعی ندارم !
    از رانندگی گفتید ،واای امان از رانندگی مشهدی ها!!!!
    با اصل مطلبتون هم موافقم و متاسفم .
    نکته ای که به ذهنم رسید این است که به نظرم باید بین معنای فرهنگ و معنای تمدن و شهرنشینی تفاوت قائل شویم .

  27.  

    جالبه! کم کم داریم به نکات جالبی در این منطقه ی مجازی می رسیم!

  28.  

    سلام …

    نه مثل اینکه یه سوزن و جوالدوز باز خوبی هستی حسام ادین خان … .

    در مورد پینوشت ۱- خوب اینکه آنها با توسل به قانون کارها رو پیش میبرند و در خلا آن اخلاق رو زیر پا میگزارند در همه موارد صادق نیست کما اینکه مگر غیر از اینست که دین هم مجموعه ای از قوانین است که فرضا در اینجا هم کم نیستند انسانهای آزاده که پایبند به قوانین آن نباشند ولی اخلاقیات را رعایت کنند … . بطور کلی معتقدم اخلاقمداری به وجدان کردن و تزکیه و تقوی مربوطه و میتوان بدون دین ( خاصی ) هم اخلاق را در حد قابل قبول دارا بود … .

  29.  

    سلام
    حضرت آیت الله بهجت توصیه ای برای درست شدن کامنت دونی ندارن؟

 پاسخ دهید

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>