آذر ۲۴۱۳۹۰
 

اینکه میگن” نظر هرکی محترمه” کاملن چرته! مگه میشه نظر همه محترم باشه؟

اینکه بشینی به مقدساتت توهین کنند و تو ساکت باشی و حتی لبخند بزنی به این امید که به تو بگن ” آدمِ با جنبه” ،خزعبله! این به خاطر اینه که عافیت طلبی. به خاطر اینه که دوست نداری واسه اعتقاداتت هزینه بدی. واسه اینه که اعتقادات همش باد هوان. اگه بادِ هوا نباشن مطمئن باش رگ غیرتت میزنه بیرون و عصبانی میشی.

اینکه اعتقاداتتو پنهان میکنی که توی جمع مطرود نباشی و دوسِت داشته باشن، یعنی اینکه خودتم مثل اون جمعی. وقتی دوست نداری بدونن اعتقاداتت چی‌ان، یعنی واسه خودت و اعتقادات و افکارت ارزش قائل نیستی. یعنی همۀ افکارت کشکن. یعنی تو منافقی

اینکه بترسی که هم‌قطارات، هم کلاسیات، خانوادت، دوستات و اطرافیانت، بفهمن چی تویِ ذهنت میگذره، مبادا که مسخرت کنند یا طرد بشی، یعنی اینکه مردش نیستی. یعنی اینکه “خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو”. یعنی بزدلی. یعنی پاش که برسه، ترست، همه چیزتو لجن‌مال میکنه.  یعنی سرِ بزنگاه،حتی عشقتو فدای ترست میکنی. که دیگه یعنی اون عشقتم کشکه.

اینکه هر توهین و تحقیریو نسبت به عزیزانت، مقدساتت و ارزش‌هات تحمل میکنی و اسمشو گذاشتی همزیستی مسالمت آمیز، و با مردم‌داری توجیهِ دینیش میکنی، یعنی اصل و اساسِ بی اعتقادی، یعنی عزیزانت فقط به اسمن که عزیزن. یعنی مقدساتت فقط به خیالن که مقدسن.

اینکه به خاطر تحقیر و تمسخر افکارت، از دوستت میرنجی ولی حاضر نیستی اونو برنجونی و جوابشو بدی. اینکه همه به تو گیر میدن به خاطر افکارِ پوچ و مسخرت اما تو به خودت حق نمیدی به کسی گیر بدی به خاطر افکار مزخرفشون و میگی ” به من مربوط نیست” و ژست احترام به هم‌نوعت را می‌گیری، یعنی اسلامِ آمریکایی، یعنی اسلام فقط به معنای فردیش، یعنی امر به معروف و نهی از منکر کشک. یعنی گریه‌هات واسه امام حسین پشم.

آره جونم. تو همونی هستی که امامتو تنها میذاری و برای تنهاییش گریه میکنی. تو هر روزِ عمرت حسینو کربلایی می‌کنی. هر روزِ تو عاشوراست و هر قطرۀ خون حسین گردنت. عاشورا بخونو و از خودت دوری کن.”خدایا لعن کن کسایی رو که حسینو تنها گذاشتن”. که داری خوددتو لعن میکنی.

کجاست اونی که از سرزنش سرزنش‌کننده‌ها هراسی نداره. کجاست اونی که آبروشو بذاره برای اعتقادش. کجاست اونی که به خاطر محبتِ به صاحب‌دلش، تنهاییو با آغوش باز پذیرا باشه و بدونه که همه دنیا بی اون، یه دنیا تنهاییه!! کجاست که رضای خدا رو بالاتر از رضای خلقش دنبال می‌کنه؟؟؟ هروقت پیداش کردی، بدون که کربلا دیگه تموم شده! بدون که  حجتش میاد و باکیش نیست که اگه بیاد مثلِ جدش تنها بمونه… چون دیگه ترسوها نیستن که دعوتش میکنن که بیاد. چون به جای هیجده هزار نفر، فقط ۳۱۳ نفر پای دعوتنامشو امضا میکنن؛ اما با خط خونشون.

—————————————————————————————————————————

پینوشت ۱:  کجایی ای یاورِ منجی؟ منجیست که انتظار تورا می‌کشد.

پینوشت ۲: و خداوند (این حکم را) در قرآن بر شما نازل کرده که هرگاه بشنوید افرادی آیات خدا را انکار و استهزا می‌کنند، با آنها ننشینید تا به سخن دیگری بپردازند! وگرنه، شما هم مثل آنان خواهید بود. خداوند، منافقان و کافران را همگی در دوزخ جمع می‌کند. (نسا ۱۴۰)

پینوشت ۳: ای اهل ایمان، مبادا کافران را به دوستی گرفته و مؤمنان را رها کنید!آیا می‌خواهید برای خدا بر (عقاب و کفر و عصیان) خود حجّتی آشکار قرار دهید؟! ( نسا ۱۴۳)

[suffusion-the-author]

[suffusion-the-author display='description']

  ۲۲ Responses to “تو روشنفکر مذهبی هستی یا منافقِ بی اعتقاد؟”

  1.  

    باسلام شایدیکم ازانتقادهابه خودشمابزرگوارهاهم واردبشه که صفر وصدقضاوت می کنیدمثل اقای رییس جمهورتوصیه حقیربه شماانست که بجزدرموردمعصومین صلوات الله علیهم درمورددیگران به نفی کامل یااثبات مطلق نپردازید موفق باشید
    حسام الدین: سلام. خوب معلومه که به خودمم وارده! مطمئنا خطاب اول این نوشته به خودم است!

  2.  

    سلام
    با سه سوال به روزممنتظر جواب هایتان هستم
    یا حق

  3.  

    سلام
    وقت کردید به چهار دیواری مجاز بنده هم سری بزنید.حداقل بیاند تا کمتر حرص بخورید.آخرش فشار خون میگیریدا!!

  4.  

    از خصوصیات داش حسام ما اینکه که خیلی رک و پوست کنده و با صراحت تمام حرفش رو می زنه. یعنی جمله اول ت رو که خوندم کلی خنده م گرفت. (حیف که داخل کافی نت هستم)
    خب خدایی ش حرف چرتیه دیگه. یعنی چی که ” نظر هرکی محترمه”. یه سری بحث ها هم جدیدا جناب پناهیان در باب “آزادی” داشت که بی ارتباط با این موضوع نیست.
    یاد می یاد که سر کلاس اندیشه سیاسی، جناب استاد سکولار ارسطو زده، داشت به نظریات ارسطو می بالید و می گفت که چه جمله جالبی گفته حضرت ش که “دولت خوب دولتی است که منافع همه طبقات جامعه را تامین کند”. گفتم استاد اصلا این موضوع غیر ممکنه. مگه می شه یک دولت هم منافع طبقه مستضعف و پایین جامعه رو تامین کنه و هم طبقه مرفه و بالا رو؟؟!! اصلا این تناقضه و بسیار مزخرف. که استاد از کوره در رفت و کلی بد وبیراه به من گفت که تو بی سوادی و تو رو چه به نظریات ارسطو.
    حسام الدین: سلام. منم دقیقا از این متمدن بازیا لجم میگیره! این حرفا مال آدمای بی غیرته! یعنی اینکه دین یه چیز شخصیه و هرکسی باید آزاد باشه هر غلطی خواست بکنه! در ضمن مخلص شمام هستیم!

  5.  

    سلام بر برادر حسام الدین عزیز

    پست قبلی که اولین قلمی از شما بود که با آن موافق بودم !!! و البته این یکی هم می شود دومی !!!
    البته بنده روی این پست بحث دارم لکن کلیت سخن جنابتان را پذیرفتم . این پذیرفتن مانند باریدن باران از زمین به آسمان است ! یعنی اینکه ما باید بتوانیم از عقائد خودمان تا سر حد مرگ دفاع کنیم . همان حدیث معروف سید الشهدا ع که فرمود : ان الحیاه عقیده و الجهاد
    تا حدی هم احترام به سلائق گوناگون را قبول دارم لکن نه همه ی عقائد پوچ و باطل را
    یا علی
    حسام الدین: سلام. ممنون! البته ما مزاح میکنیم! ما از نظر مصادیق مشکل داریم! وگرنه هدف و مقصد و امالمان یکیست! در کل مخلص شما هم هستیم

  6.  

    سلام
    چه بحث داغی!!!!نظرات راهی جالب و قابل تامل بود.
    نمیدونم چرا وقتی عکس این دلقکه رادیدم ناراحت شدم.
    حالا اینقدر حرص نخورید!!!!
    حسام الدین: سلام. آدم حرص نخوره آدم نیست

  7.  

    منم موافقم که وقتی دارن به مقدساتت توهین می کنن نشنینیو لبخند بزنی اعتراف میکنم که بعضی از مواقع خودمم این کارو انجام دادم اما به نظرم ۲ تا مشکل وجود داره ۱٫ما (من)خیلی از مواقع اطلاعات کافی نداریم که بخوایم با حرف تو دهن طرف بزنیم.۲٫خیلی وقتا به فکر رابطه دوستی یا خویشاوندی بعد از بحثمون هستیم و ترجیح میدیم که سکوت کنیم تا اون رابطه هه خدایی نکرده به هم نریزه و یک لحظه هم به این فکر نمیکنیم که ایا واقعا رابطه داشتن با طرف با این طرز فکر به صلاح خودمونو زندگیمونو مذهبمون هست یا نه!
    یه چیز دیگه و……یادم رفت ولی یادم اومد حتما میام میگم.دست خطتتونم خیلی خوبه ممنون.در پناه حق
    حسام الدبن: سلام. مرسی ممنون! ما هم دقیقا حرفمان حرف شماست!

  8.  

    سلا داش حسام. اسم اون سبک نوشتن در وب را گئاشتم ” متن-عکس دخو”. ایشالا که دیگران هم به ترویج این روش اقدام کنند. البته با ذکر منبع و اسم سبک.
    یا حق
    حسام الدین: سلام. آره. خوب حرکتیه! اگه استفاده کردم حتما قانون کپی رایتو رعایت میکنم

  9.  

    مجلس ختم یا دیدار دوستان؟!
    رصد تحرکات سیاسی هاشمی رفسنجانی و دوستانش در آستانه انتخابات…
    جهت مشاهده به وبلاگ http://maktabeiran1.blogfa.com مراجعه فرمایید.

  10.  

    روشنفکر مذهبی یا منافق بی اعتقاد؟!!؟
    :| :| :|

    سلام و ممنون از حضور.
    حسام الدین: سلام .و خواهش!

  11.  

    :(

  12.  

    سلام
    به قول معروف گر خواهی بروی دوزخ..همرنگ جماعت شو!!
    هر چند در کلیات موافقم باهاتون اما گاهی اوقات سکوت کردن در برابر احمق بهتر از جواب دادن به اوست..
    حسام الدین: سلام. بله احمق! اصلن توصیه شده جدال نکنید! بحث من جدال نبود! بحثم بیشتر بی تفاوتی و عافیت طلبی بود

  13.  

    سلام
    چی میشه گفت؟ زندگی و انتخاب سخته. خیلی باید ایمانها قوی باشه. توکل بر خدا
    حسام الدین: سلام. بله. توکل بر خدا!

  14.  

    سلام مجدد
    البته شاید من دیگه خیلی خلاصه نوشتم ها (((:-
    اما تا اونجایی که علم ناقص من راه میده این مطالب که همگی حول محور individuum میچرخند به عنوان هسته مرکزی تفکر مدرنیسم مهمترین اونها هستند یعنی هر فاکتور در حوزه شخصی از حد اعلای آزادی برخوردار هست تا وقتی که چیزی رو از دیگران سلب نکنه حالا دیگه توی بحث اقتصادی بخواهیم وارد دیدگاه های آدام اسمیت بشیم خیلی طول میبره و در باره نقش دولت ها در رفاه اجتماعی و … هم خودش چندین صفخه مطلب نوشتن میطلبه.
    اما مبنا مون کتاب میتونه یکی از مهمترین کتابها در زمینه مدرنیسم که متاسفانه هنوز هم ترجمه نشده باشد این مطالبی که ذکر میشه در یک نمودار دایره ایی با زیر شاخه های مختلف در فصل بنیادین به نام theorien der moderne ذکر شدن در صفخه ۵۸٫
    individuum هسته مرکز ( فرد گرایی)
    recht auf freiheit دایره دوم (حق داشتن ازادی)
    recht auf privategentum ( حق مالکیت خصوصی)
    presse religions- und – meinungs ( مطبوعات و مذهب و آزادی عقیده)
    verfassungs – rechtsstaat ( قانون اساسی و حکومت قانون)
    schutz vor staatlicher wil;kur ( مصونیت در حوزه نابجا در امور خصوصی)
    trennung von und kriche religiose ttoleranz ( جدایی کشور از دین. پلورالیزم مذهبی. تکثر گرایی)
    trennung von staat und wirtschaft marktwirtschaft kapitalismus ( جدایی سیاست و اقتصاد و عدم دخلت دولت در امور اقتصادی خصوصی)
    moral, gewissen, wertvorstellungen, ( اخلاق و وجدان و تصور ارزشها) یکی از اساسی ترین مباحث
    و
    .
    .
    .که البته اینها حدودا ۵۰۰ صفحه ای تفسیر داره.
    حسام الدین: سلام. منظور شما را فهمیدم! اما مطلب مهم اینجاست که تعریف حوزۀ شخصی افراد خیلی فرق می کند در مکاتب مختلف!

  15.  

    در باره روشنفکر مذهبی هم باید بگم که تفاوت داره با بی اعتقادی و …
    از دکتر سروش داریم تا مطهری تا شریعتی تا بازرگان و حسین نصر و …
    که هر کدوم دراری شاخصه های فکری خاص خودش هست که با دیگران در تضاد هست اما ندیدم هیچ کدوم به دیگری فحش بدن و به انحراف متهمش کنند!!!(چیزی که در جامعه ما شدیدا باب شده)
    در باره این جمله کمی فکر کنیم
    “”من معتقدم که من آخوند من مومن به اسلام نباید در دانشکده الهیات بیایم فلسفه مارکسیسم درس بدهم به صرف اینکه عالم به ان هستم خیر۱ بنده مومن به مارکسیسم نیستم باید برویم از خود شوروی کسی که مومن به مارکسیسم است بیاوریم او این فلسفه را تدریس کند. جامعه اسلامی چونان جامعه ای است عزیزان من””
    مرتضی مطهری. کتاب آینده انقلاب اسلامی
    ما کجاییم این تفکر کجا (( دیروز چند شماره از شلمچه رو ورق میزدم در سرمقاله اون سالها نوشته بود “”آقای سروش یاوه گویی را به پایان ببر ما مصطفی مازح کم نداریم در این جامعه””))
    دفاع از عقیده نباید تا بدان جا پیش برود که حضرات منحرف شناس دیگران متهم به بین الغی بودن و ابوبکر زمان بودن و … بکنند.
    ان الاسلام دین الوسط(دلچسب ترین متنی که در زندگی خوانده ام همین چهار کلمه هستند)
    حسام الدین: سلام. بله ان الاسلام دین الوسط. اما بعضی ها از بس به وسط بودن تمایل پیدا میکنند در واقع از اسلام عقب نشینی میکنند!

  16.  

    سلام
    افکار هر کس محترمه تا وقتی که…
    اعتقادات هر کس محترمه تا وقتی که…
    هر کس به هر سبک زندگی که دوست داره میتونه زندگی کنه تا وقتی که …
    تا وقتی که این افکار و اعتقادات و سبک زندگی برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکنه.
    عصاره تفکر مدرنیسم حول همین مطالب میچرخه.
    حسام الدین: سلام. فکر نکنم عصاره تفکر مدرنیسم این باشه که شما گفتید!

  17.  

    سلام….متنش که فوق العاده بود مخصوصا بعد از این همه که خجالت کشیدیم…!:)
    فقط یه چیز اونم اینکه گاهی اوقات مجبوری ساکت باشی وحرفی از اعتقادت نزنی تا بهش توهین نشه..منظورم از توهین بحث بر سر اصول واضح دینی نیست ..(که البته تو خیلی از موارد جوابی برای خیلی از حرفها نداریم و اون از جهل شخصیه نه نقص یا مشکل تو کار دین…) فقط ساکت میشی که نخوای جواب حرفی که جواب نداره رو بدی……………..
    حسام الدین: سلام. ممنون! آره. اینم هست! اما خیلی وقتا میشه به طرف فهخموند که من از کار و حرفهای تو ناراحت میشم که معمولا ابن کار رو نمیکنیم! در ضمن “جهارتا”… باشه؟؟؟

  18.  

    عبارت اول ناقصه، نظر هر کسی محترمه ، برای خودش.

    در باب توهین و تمسخر هم خب با شما موافقم،نباید ساکت بود اما با زندگی مسالمت آمیز با دیگران مخالفتی ندارم،البته پر واضحه که اگر مفسده نداشته باشه و …نکته دیگه هم “تقیه” است و شیعه به اون باور داره، اما متوجه جانِ کلام ِ شما هستم ، باعث تاسفه!
    حسام الدین: سلام. خ.ب اگر متوجهید که هیچی!:)

  19.  

    خیلی دراماتیکش کردی دیگه
    من حتی سکولار در این جامعه بسته و به شدت سنسیتیو به اعتقادات، لاقل در فضای مجازی هر حرفی بخوام میزنم و از چیزی نمی ترسم. بعد کسی که عقایدی همسو و موازی با جریان حاکم داره باید از چی بترسه؟ شاید یه دلیلش اینه که از عقبه علمی-منطقی عقایدش زیاد مطمئن نیست
    ضمنا تبصره ها رو فراموش کردی… مگه عمار نبود که زیر شکنجه به پیامبر فحش داد و ناراحت اومد پیشش و پیامبر دلداریش داد که مشکلی نیست و این حرف ها؟ به شیعیان گفته نشده دم به دقه کربلا راه بیندازن
    حسام الدین: سلام. مشکل اینجاست که ما همان اول به پیامبر فحش میدهیم! عمار تا سر حد توانش تحمل کرد. اما ما چی؟؟؟ در ضمن اتفاقا منظورمن این بود که کاری کنیم که کربلا تکرار نشود! :)

  20.  

    کجاست اونی که از سرزنش سرزنش‌کننده‌ها هراسی نداره. کجاست اونی که آبروشو بذاره برای اعتقادش. کجاست اونی که به خاطر محبتِ به صاحب‌دلش، تنهاییو با آغوش باز پذیرا باشه و بدونه که همه دنیا بی اون، یه دنیا تنهاییه!! کجاست که رضای خدا رو بالاتر از رضای خلقش دنبال می‌کنه؟؟؟ هروقت پیداش کردی، بدون که کربلا دیگه تموم شده! بدون که حجتش میاد… زیبا بود
    حسام الدین: سلام. ممنون!

 پاسخ دهید

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>